Disse generelle betingelsene regulerer leveransen av alarmtjenester fra Viking Guard AS. Viking Guards forpliktelser i henhold til avtalen kan også utføres av samarbeidspartnere til Viking Guard. Ved skriftlig varsel til kunden kan Viking Guards rettigheter og plikter i henhold til avtalen overføres til en annen juridisk enhet. Avtaleforholdet begynner på dagen avtalen signeres og varer frem til den sies opp eller heves av en av partene. Partene i avtalen er Viking Guard og den som undertegner kontrakten, uavhengig av om andre er registrert som betalende part eller bruker(e) av alarmtjenesten.
Viking Guard samarbeider med If Skadeforsikring for å tilby alarmtjenester til redusert pris for forsikringsselskapets kunder. If Skadeforsikring vil åpne for at skader som oppstår i forbindelse med alarmhendelser meldes direkte fra Viking Guards alarmsentral. Dette slik at håndverkere kan rekvireres direkte fra Ifs systemer for en kundevennlig og effektiv saksbehandling. Der Viking Guard melder skade på vegne av kunden vil informasjon om alarmhendelsen deles med If Skadeforsikring. I den utstrekning Viking Guard oppnår kontakt med kunden når alarm utløses vil dette kun skje etter forutgående samtykke i det enkelte alarmtilfellet. Oppnås ikke kontakt vil If Skadeforsikring kun varsles dersom dette er viktig i forhold til mulig skadebegrensning og/eller det vil være i kundens interesse at selskapet varsles.
Hensikten med alarmtjenesten er å oppdage, verifisere og varsle om hendelser som de valgte tjenestene dekker, for eksempel vannlekkasje og brann. Det må likevel bemerkes at alarmtjenesten ikke kan garantere for å eliminere risikoen for slike hendelser, og Viking Guard har ikke noe ansvar utover det som spesifikt er fastsatt i avtalen. Det er viktig å forstå at alarmtjenesten ikke erstatter forsikringsdekning. Hvis Viking Guard kontakter nødetatene som svar på en hendelse eller et alarmsignal, kan Viking Guard ikke garantere nødetatenes responstid eller reaksjon. Alarmtjenestene er ikke ment å erstatte behovet for å kontakte nødetatene direkte.
For å kunne levere tjenestene du abonnerer på til deg, må vi behandle dine personopplysninger. Viking Guard behandler personopplysninger i samsvar med gjeldende norsk personvernlovgivning. Du kan finne informasjon om Viking Guards behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring. Vær oppmerksom på at personvernerklæringen kan bli oppdatert og endret. Den nyeste versjonen vil alltid være tilgjengelig på nettsidene våre.
Som forbruker har du rett til å avbryte avtalen uten å oppgi grunn innen 14 dager etter at avtalen er inngått. Hvis du ønsker å benytte deg av angreretten, kan du enten fylle ut angreskjema som følger med utstyret du mottar eller på annen måte gi oss beskjed om din beslutning om å avbryte avtalen. Når du benytter deg av angreretten, vil vi refundere eventuelle betalinger vi har mottatt fra deg så raskt som mulig etter at vi har fått beskjed fra deg om at du ønsker å trekke deg fra avtalen. For å motta tilbakebetaling må du returnere alle komponenter i alarmtjenesten til oss i uskadet tilstand og i original emballasje. Eventuelle tjenester som allerede er levert før angrefristen utløper, som for eksempel montering av utstyr, vil bli fakturert i henhold til avtalte priser.
Alarmsystemet består av en hub, Viking Guard appen og alarmkomponenter. Alle komponenter må installeres på anvist måte. Når alle komponenter er tilkoblet vil kunden til enhver tid, via Viking Guard appen, se at systemet fungerer som forventet.
Huben har innebygget batteri som fungerer i inntil 24 timer selv om strømforsyningen skulle bli borte. Det er også innebygget tilgang til mobilnettet som benyttes av tjenesten.
Kunden har valget mellom å installere utstyret selv eller å benytte en av Viking Guards godkjente teknikere mot et gebyr. Hvis du velger å installere utstyret selv, er det viktig å følge monteringsanvisningen nøye for å sikre at alt fungerer som det skal.
Avtalen dekker løpende vedlikehold (f.eks oppdatert programvare på komponentene som inngår i alarmsystemet) og nødvendig service for å rette feil som utilsiktet måtte oppstå. I slike tilfeller vil Viking Guard reparere eller erstatte defekte komponenter som inngår i tjenesten kunden abonnerer på.
Feil som oppstår på alarmsystemet som skyldes kunden selv eller tredjeparter Viking Guard ikke kan kontrollere, f.eks forårsaket av oppussing eller husdyr, er kundens ansvar. Det samme gjelder for:
Viking Guard appen vil automatisk sende deg et varsel når det er på tide å bytte batterier på komponenter som bruker dette, f.eks røykvarslere eller vannsensorer. Du kan enkelt bestille batterier fra Viking Guards nettbutikk (eller kjøpe riktig type batterier der du måtte ønske), du har selv ansvar for å bytte dem. Dette gir deg fleksibiliteten til å vedlikeholde systemet ditt på en praktisk måte.
Huben i Viking Guards alarmsystem fungerer både via kundens faste bredbåndsforbindelse og mobilnett for maksimal tilgjengelighet. Huben skal tilkobles den faste bredbåndsforbindelsen som finnes på eiendommen når denne finnes. Dersom kunden ikke kobler til en fast bredbåndsforbindelse og kun er tilkoplet mobilnettet som er innebygget i Huben reserverer Viking Guard seg retten til å øke prisen på alarmtjenesten. Dette gjøres for å dekke de økte kostnadene Viking Guard pådrar seg ved å måtte kommunisere med og eventuelt oppdatere alarmsystemet over mobilnettverket. Kunden har til enhver tid oversikt om Huben er tilkoplet mobilnettet via Viking Guard appen og via 4G symbol på huben.
Kunden er selv ansvarlig for å opplyse om korrekt adresse der Huben og alarmkomponenter er installert. Dette legges inn i Viking Guard appen på anvist måte. Videre er kunden ansvarlig for å legge inn navn og mobilnummer på de personene som skal stå på varslingslisten som benyttes av Viking Guard for å varsle om alarmhendelser. Merk spesielt:
Viking Guard appen lastes ned gratis fra app-butikken, og den er tilgjengelig for både iOS og Android-enheter. Den gir deg en enkel og total oversikt over alarmsystemet, alle hendelser som skjer, varsler fra systemet eller bare noe så praktisk som å følge med på temperaturen der komponentene er installert.
Den personen som har signert avtalen er ansvarlig for å betale for tjenestene som Viking Guard leverer i henhold til avtalen. Når du bestiller avtale om alarmtjeneste, forbeholder Viking Guard seg retten til å gjennomføre en kredittsjekk av deg, da avtalen innebærer et kredittelement. Viking Guard forbeholder seg retten til å avbryte avtalen dersom kredittsjekken ikke blir godkjent.
Den månedlige prisen for tjenesten vil bli fakturert for kommende måned så lenge kunden har et aktivt abonnement. Fakturaer sendes i utgangspunktet via eFaktura eller AvtaleGiro. Dette sikrer en smidig og effektiv betalingsprosess for deg som kunde. Hvis du likevel foretrekker faktura på papir, vil det påløpe et fakturagebyr i henhold til gjeldende satser.
Viking Guard opererer uten etableringsgebyr eller bindingstid. Ettersom utstyret mottas vederlagsfritt og blir kundens eiendom, vil det imidlertid påløpe et bruddgebyr hvis avtalen sies opp før utløpet av de første 36 månedene. Bruddgebyret på alle komponentene i alarmtjenesten utgjør 3.600 kroner fra tidspunktet avtalen inngås, og vil reduseres med 100 kroner hver måned lineært i 36 måneders perioden. Viking Guard har salgspant i utstyret inntil perioden med bruddgebyr er over, jf. Panteloven §3-14.
Viking Guard kan gjøre endringer i pris, vilkår eller tjensten som sådan. Du vil i så tilfelle få informasjon i god tid, og senest 30 dager før endringen trer i kraft. Hvis du ikke godtar endringene, har du rett til å si opp avtalen, senest på dagen endringen trer i kraft.
Du som kunde har følgende plikter når det gjelder vedlikehold og bruk av alarmsystemet:
Kunden skal umiddelbart varsle Viking Guard om eventuelle feil eller mangler ved avtalte alarmtjenester som skyldes forhold som Viking Guard er ansvarlig for. Viking Guard vil så snart som mulig, etter at de er blitt kjent med feil eller mangel, iverksette tiltak for å rette opp denne. Dersom Viking Guard ikke får slik tilgang vil de ikke lenger være ansvarlig for å rette opp feilen. Hvis Viking Guard ikke kan levere avtalt tjeneste, kan kunden være berettiget til et prisavslag.
Viking Guard er ansvarlig for direkte tap som oppstår som følge av mangler ved alarmtjenesten. Dette gjelder imidlertid ikke hvis Viking Guard kan påvise at mangelen skyldes forhold utenfor deres kontroll, og som de ikke kunne forutse eller unngå på avtaletidspunktet eller håndtere konsekvensene av. Overfor andre kundegrupper, for eksempel bedrifter eller borettslag, er Viking Guard kun ansvarlig for direkte tap som oppstår som følge av deres uaktsomhet. Med direkte tap menes nødvendige og dokumenterte ekstrautgifter som kunden pådrar seg som følge av mangelen.
Viking Guard er ikke ansvarlig for feil eller mangler ved alarmsystemet eller tjenesten som skyldes følgende:
Viking Guard er ikke ansvarlig for tap eller skade og skal ikke anses for å ha misligholdt sine forpliktelser i henhold til avtalen ved hendelser som er utenfor rimelig kontroll. Dette kan inkludere forhold som krig, handelsrestriksjoner, opprør, naturkatastrofer, epidemier, streiker, eller andre lignende uforutsette omstendigheter.
Ved betalingsmislighold vil Viking Guard sende varsel til kunden og belaste dem med purregebyr samt forsinkelsesrente. Dersom kunden ikke betaler innen den angitte betalingsfristen, har Viking Guard rett til å koble ut alarmtjenesten inntil det utestående beløpet er betalt. Viking Guard vil varsle kunden før de kobler ut tjenesten.
I forbrukerforhold har kunden rett til å si opp avtalen med Viking Guard med en måneds skriftlig varsel fra neste fakturadato. På samme måte kan Viking Guard si opp avtalen med kunden med en måneds varsel hvis det foreligger saklig grunn.
Partene kan heve avtalen umiddelbart ved vesentlig mislighold fra den andre partens side. For forbrukerkunder kan heving skje ved vesentlig mangel. Før avtalen heves, skal den andre parten om mulig varsles skriftlig. Varselet skal opplyse om grunnlaget for hevingen og fastsette en frist for å rette opp forholdet.
Ved opphør av avtalen vil alle alarmkomponenter tilhøre kunden, men Hub, alle brukertilganger og all overvåkning fra alarmstasjonen vil bli fjernet fra systemet. Ved avtalens opphør, uansett årsak, gir kunden Viking Guard rett til å nullstille alarmsystemets funksjoner.
Avtalen er underlagt norsk lov. Eventuelle tvister skal først forsøkes løst gjennom forhandlinger og minnelig dialog mellom partene. Dersom partene ikke kommer til enighet, vil tvisten bli avgjort ved ordinære domstoler.
Forbrukere har rett til å klage til Forbrukertilsynet. Du kan kontakte Forbrukertilsynet på følgende adresse: Postboks 2862 Kjørbekk, 3702 Skien, eller besøke deres nettside på www.forbrukertilsynet.no
Kontaktinformasjon: Viking Guard AS, organisasjonsnummer 932 405 415. Postadresse:
Postboks 138, 1325 Lysaker. www.VikingGuard.no