Alarmtjenesteavtale med Viking Guard

Bruks- og avtalevilkår

Generelt

Disse generelle betingelsene regulerer leveransen av alarmtjenester herunder leasing av komponentene i alarmsystemet fra Viking Guard, og utgjør sammen med det avtalespesifikke dokument kunden signerer Alarmtjenesteneavtalen («avtalen»).  

Viking Guards forpliktelser i henhold til avtalen kan også utføres av samarbeidspartnere til Viking Guard. Ved skriftlig varsel til kunden kan Viking Guards rettigheter og plikter i henhold til avtalen overføres til en annen juridisk enhet. Partene i avtalen er Viking Guard og den som inngår kontrakten, uavhengig av om andre er registrert som betalende part eller bruker(e) av alarmtjenesten.

Alarmtjenesten 

Hensikten med alarmtjenesten er å oppdage, verifisere og varsle om hendelser som de valgte tjenestene dekker, for eksempel vannlekkasje, brann og innbrudd. Det må likevel bemerkes at alarmtjenesten ikke kan garantere for å eliminere risikoen for slike hendelser, og Viking Guard har ikke noe ansvar utover det som spesifikt er fastsatt i avtalen. Alarmtjenesten erstatter ikke forsikringsdekning. Hvis Viking Guard kontakter nødetatene eller annet personell som svar på en hendelse eller et alarmsignal, kan Viking Guard ikke garantere responstid eller reaksjon. Alarmtjenestene er ikke ment å erstatte behovet for at bruker kontakter nødetatene direkte ved kritiske situasjoner.

Alarmsystemet og leasing av alarmkomponenter

Alarmsystemet består av Viking Guard appen, alarmkomponenter og en nettverkssentral (hub).  

Ved inngåelse av avtale om leveranse av alarmtjenester samtykker kunden til leasing av hub og alarmkomponenter (sammen benevnt som «alarmproduktene») som inngår i den alarmpakken kunden har bestilt.  

Når kunden har inngått avtalen vil kunden få tilsendt alarmproduktene per post.

 

Dersom kunden ønsker flere alarmkomponenter enn hva den aktuelle alarmpakken inneholder kan kunden kjøpe disse komponentene separat og legge til i alarmsystemet. Disse komponentene blir kunden selv eier av.  

Viking Guard app 

Viking Guard appen lastes ned gratis fra app-butikken, og den er tilgjengelig for både iOS og Android-enheter. Den gir kunden en enkel og totaloversikt over alarmsystemet, alle hendelser som skjer, varsler fra systemet eller bare noe så praktisk som å følge med på temperaturen der komponentene er installert.

Montering 

Alle alarmproduktene må monteres på anvist måte. Når alle alarmproduktene er tilkoblet vil kunden til enhver tid, via Viking Guard appen, se at systemet fungerer som forventet. Kunden har valget mellom å montere alarmproduktene selv, eller benytte en av Viking Guards godkjente installatører mot et gebyr. Hvis kunden velger å montere utstyret selv, er det viktig å følge monteringsanvisningen nøye for å sikre at alt fungerer som det skal og det ikke er fare for falske alarmer (f.eks. ikke montere en røykvarsler på det baderom med mye vanndamp).

Vedlikehold, reparasjon og bytte

Avtalen dekker løpende vedlikehold og nødvendig service for å rette feil eller mangler som kan oppstå på alarmproduktene som inngår i kundens avtale. I slike tilfeller vil Viking Guard reparere, oppdatere eller erstatte de defekte komponentene.

Feil som oppstår på alarmsystemet som skyldes kunden selv eller tredjeparter Viking Guard ikke kan kontrollere, for eksempel forårsaket av oppussing eller husdyr, er kundens ansvar. Det samme gjelder for:

  • Ytre påvirkninger som for eksempel hærverk, lynnedslag, brann eller oversvømmelse.
  • Endringer på alarmsystemet utført av kunden eller andre uten tillatelse fra Viking Guard.
  • Pålegg fra offentlige myndigheter eller strømleverandører.
  • Feil eller endringer i strømnettet, bredbåndet eller mobilnettet.
  • Bruk av komponenter som ikke er levert av Viking Guard og som ikke fungerer som forventet.

Viking Guard appen vil automatisk sende kunden et varsel når det er på tide å bytte batterier på komponenter som bruker dette, f.eks. røykvarslere eller vannsensorer. Kunden kan kjøpe riktig type batterier der kunden måtte ønske, og kunden har selv ansvar for å bytte dem.  

Bredbånd og mobilnett

Nettverkssentralen (huben) i Viking Guards alarmsystem fungerer både via kundens faste bredbåndsforbindelse og mobilnett for maksimal tilgjengelighet. Huben skal tilkobles den faste bredbåndsforbindelsen som finnes på eiendommen når denne finnes. Dersom kunden ikke kobler til en fast bredbåndsforbindelse og kun er tilkoblet mobilnettet som er innebygget i huben reserverer Viking Guard seg retten til å øke prisen på alarmtjenesten. Dette gjøres for å dekke de økte kostnadene Viking Guard pådrar seg ved å måtte kommunisere med og eventuelt oppdatere alarmsystemet over mobilnettverket. Kunden har til enhver tid oversikt om huben er tilkoblet mobilnettet via Viking Guard appen og via 4G symbol på huben.

Eiendomsadresse og kontaktdata

Viking Guard tjenesten leveres foreløpig kun til kunder i Norge. Kunden er selv ansvarlig for å opplyse om korrekt norsk adresse der alarmproduktene er installert. Adressen må ha veiforbindelse. Dette legges inn i Viking Guard appen på anvist måte. Videre er kunden ansvarlig for å legge inn navn og mobilnummer på de personene som skal stå på varslingslisten som nød kontakter og som benyttes av Viking Guard for å varsle om alarmhendelser.

Merk spesielt: 

  • Hvis adresse hvor alarmsystem er oppkoblet og/eller kontaktpersoner ikke er fylt inn via Viking Guard appen, så vil ikke alarmer følges opp av Viking Guard servicesenter.  
  • Dersom servicesenteret ikke får kontakt med kunde ved utløst brannalarm, vil nødetater/brannvesen vurdere behov for utrykning. 
  • Ved utløst vannalarm vil Viking Guard kunne rekvirere hjelp hvis boligen er forsikret hos If dersom dette i samråd med kunde anses nødvendig.  
  • Dersom alarmsystemet blir deaktivert av kunden via appen etter at en alarm er utløst, vil Viking Guard likevel forbeholde seg retten til å komme i kontakt med kunden for å verifisere at situasjonen er under kontroll.
  • Viking Guard anbefaler at alle brukere av systemet lagrer telefonnummer 22 08 60 60 som er nummeret servicesenteret ringer fra – og som må stilles inn i telefonen til bruker slik at anropet også kommer igjennom «ikke forstyrr» modus på telefonen.

Særskilt om brannalarmproduktet

Brannalarmproduktets hovedfunksjon er å påkalle husstanden oppmerksomhet ved brann eller tilløp til brann, slik at beboere kan evakuere og/eller slokke brann i tidlig fase. I tillegg til at alarmstasjonen til Viking Guard umiddelbart vil ringe kunden for å bekrefte eller avkrefte brann ved utløst alarm. Ved bekreftet brann vil kunden selv måtte tilkalle brannvesenet.

Siden utløsninger av branndetektorer på landsbasis ofte skjer på grunn av andre årsaker enn reell brann (elektrisk arbeid, tekniske forhold, feilbruk, mv.), har Viking Guard følgende samarbeidsordning med brannvesenet:

”Et innkommet varsel fra en boligalarm er ingen garanti om utrykning fra brannvesenet. Den som oppdager brann skal derfor alltid ringe 110- sentralen, hvis det er behov for brannvesen.”  

Flytting og overføring av kundeforhold 

Ved flytting har kunden mulighet til å ta med alarmproduktene og installere dette i ny bolig ved å oppdatere adresseinformasjonen i appen. Det er også mulig å overføre kundeforholdet til ny eier av eksisterende bolig hvis kjøper av bolig samtykker til dette og Viking Guard informeres i forkant av eierskiftet. Dette forutsetter at boligen og/eller innbo fortsatt er forsikret hos If Skadeforsikring. 

Angrerett

En forbruker har rett til å avbryte avtalen uten å oppgi grunn innen 14 dager etter at avtalen er inngått. Hvis forbruker ønsker å benytte deg av angreretten, kan vedkommende enten fylle ut angrerettskjema som blir tilsendt i bestillingsprosessen eller på annen måte gi Viking Guard beskjed om beslutningen om å avbryte avtalen. Når forbruker benytter deg av angreretten, vil Viking Guard refundere eventuelle mottatte betalinger så raskt som mulig etter at vi har fått beskjed fra forbruker om at vedkommende ønsker å trekke seg fra avtalen. For å motta tilbakebetaling må forbruker returnere alle komponenter i alarmtjenesten til Viking Guard i uskadet tilstand og i original emballasje. Utstyr som er skadet ved retur vil kunne etter-faktureres. Eventuelle tjenester som allerede er levert før angrefristen utløper, som for eksempel montering av utstyr, vil bli fakturert i henhold til avtalte priser.

Betaling  

Den personen som har signert avtalen er ansvarlig for å betale for tjenestene som Viking Guard leverer i henhold til avtalen. Når kunden bestiller avtale om alarmtjeneste, forbeholder Viking Guard seg retten til å gjennomføre en kredittsjekk, da avtalen innebærer et kredittelement. Viking Guard forbeholder seg retten til å avbryte avtalen dersom kredittsjekken ikke blir godkjent.

Den månedlige prisen for tjenesten vil bli fakturert for kommende måned så lenge kunden har et aktivt abonnement. Fakturaer sendes i utgangspunktet via eFaktura. Dette sikrer en smidig og effektiv betalingsprosess for kundene.  

Kundens plikter

Kunden har følgende plikter når det gjelder vedlikehold og bruk av alarmsystemet:

  • Akseptere eventuelle tekniske oppdateringer eller oppgraderinger fra Viking Guard som gjøres tilgjengelig i appen. Manglende aksept kan påvirke systemets funksjonalitet.
  • Ta ansvar for alle innstillinger, endringer, utfylling av informasjon og bestillinger gjort i Viking Guard appen.
  • Følge opp alle varsler og tilbakestille alarmsystemet etter en alarmhendelse. Kunden må sikre umiddelbar respons når Viking Guard eller andre varslede personer kontakter dem under eller etter en alarmhendelse.
  • Sikre at andre personer som gis tilgang til alarmsystemet ikke bruker det på en måte som strider mot avtalen. 
  • Sikre at det er en fungerende strømforsyning til huben. 
  • Sørge for en stabil bredbåndsforbindelse.
  • Installere alle alarmkomponenter innendørs.
  • Bruke riktig batteritype. 
  • Behandle alarmsystemet slik at det ikke genereres unødige feilvarslinger og alarmer, f.eks. ikke sette opp røykvarslere i støv-utsatte områder eller med mulighet for mye vanndamp. 
  • Følge alle instruksjoner og informasjon fra Viking Guard om hvordan alarmsystemet skal håndteres, og umiddelbart varsle Viking Guard hvis det er mistanke om feil ved systemet.
  • Bruke alarmsystemet og tjenesten i samsvar med gjeldende lover og regler, samt instruksjoner og veiledning fra Viking Guard, hvor spesielt kundens ansvar for riktig installasjonsadresse og nødkontakter alltid er oppdatert i Viking Guard appen.  

Avtalens varighet og oppsigelse

Avtalen starter å løpe den dagen kunden signerer avtalen. Første faktura sendes 14 dager etter inngått avtale slik at kunden får tid til å motta og installere, samt aktivere utstyret. Tjenesten leveres fra den dagen utstyret er aktivert og installert.

Avtalen løper til den sies opp av kunden med 60 dagers skriftlig varsel. Avtalen kan imidlertid ikke opphøre de første 12 månedene av avtaleforholdet, med mindre kunden betaler et bruddgebyr som tilsvarer gjenstående avtalepris for resterende del av disse 12 månedene.  

Prisjustering og andre endringer  

Avtalens pris og vilkår kan ikke justeres de første 12 månedene av avtaleperioden. Etter 12 måneder vil det årlig gjennomføres en KPI- justering av avtalens pris. Andre justeringer i pris, vilkår eller i tjenesten kan gjennomføres etter 12 måneder fra avtalens inngåelse dersom Viking Guard har varslet kunden 90 dager før endringen trer i kraft.  

Retur av alarmprodukter

Ved opphør av Avtalen har kunden en plikt til å returnere alarmproduktene som inngår i avtalen. Dette gjelder også der avtalen heves på grunn av vesentlig mislighold.  

Samarbeid med If Skadeforsikring

For Viking Guards kunder med forsikring i If tilbys følgende fordeler:

  • Ingen egenandel ved forsikringsoppgjør
  • Ved vann-, brann eller innbruddskade som er dekt under kundens forsikring hos If Skadeforsikring, vil den gjeldende egenandelen på forsikringen bortfalle i sin helhet dersom den aktuelle alarmsensoren er utløst og kunden har gjort det som med rimelighet kan ventes for å begrense skaden.
  • Melde forsikringsskade

Skader som oppstår i forbindelse med alarmhendelser kan Viking Guards servicesenter melde direkte til If Skadeforsikring på vegne av kunden. Dette slik at håndverkere kan rekvireres direkte fra Ifs systemer for en kundevennlig og effektiv saksbehandling. Der Viking Guard melder skade på vegne av kunden vil informasjon om alarmhendelsen deles med If Skadeforsikring. I den utstrekning Viking Guard oppnår kontakt med kunden når alarm utløses vil dette kun skje etter forutgående samtykke i det enkelte alarmtilfellet. Oppnås ikke kontakt vil If Skadeforsikring kun varsles dersom dette er viktig i forhold til mulig skadebegrensning og/eller det vil være i kundens interesse at selskapet varsles.  

Personvern

For å kunne levere tjenestene kunden abonnerer på, må Viking Guard behandle kundens personopplysninger. Viking Guard behandler personopplysninger i samsvar med gjeldende norsk personvernlovgivning. Informasjon om Viking Guards behandling av personopplysninger i finnes i vår personvernerklæring. Vær oppmerksom på at personvernerklæringen kan bli oppdatert og endret. Den nyeste versjonen vil alltid være tilgjengelig på Viking Guards nettsider.

Viking Guards ansvar og erstatning  

Viking Guard er ansvarlig for direkte tap som oppstår som følge av mangler ved alarmtjenesten og alarmproduktene, oppad begrenset til 50 000 kr. Dette gjelder imidlertid ikke hvis Viking Guard kan påvise at mangelen skyldes forhold utenfor deres kontroll, og som de ikke kunne forutse eller unngå på avtaletidspunktet eller håndtere konsekvensene av.  

Viking Guard er ikke ansvarlig for feil eller mangler ved alarmsystemet eller tjenesten som skyldes følgende:

  • Feil i strømtilførsel, bredbåndsforbindelse eller mobilnett.
  • Konsekvenser av lovendringer eller pålegg fra offentlige myndigheter.
  • Forhold eller handlinger forårsaket av kunden eller tredjepart.
  • Kundens tilknytning av eksterne komponenter til alarmsystemet. 
  • Kundens bruk av tredjeparts programvare eller applikasjoner til å styre systemet.
  • Kundens manglende oppfyllelse av plikter i henhold til avtalen, inkludert å følge gjeldende lover og regler, samt instruksjoner og informasjon fra Viking Guard.
  • Viking Guard er ikke ansvarlig for tap eller skade og skal ikke anses for å ha misligholdt sine forpliktelser i henhold til avtalen ved hendelser som er utenfor rimelig kontroll. Dette kan inkludere forhold som krig, handelsrestriksjoner, opprør, naturkatastrofer, epidemier, streiker, eller andre lignende uforutsette omstendigheter.

Mislighold og heving

Ved betalingsmislighold vil Viking Guard sende varsel til kunden og belaste dem med purregebyr samt forsinkelsesrente. Dersom kunden ikke betaler innen den angitte betalingsfristen, har Viking Guard rett til å koble ut alarmtjenesten inntil det utestående beløpet er betalt. Viking Guard vil varsle kunden før de kobler ut tjenesten.

Viking Guard forbeholder seg retten til å viderefakturere eksterne kostander som påløper ved misbruk eller uaktsom bruk av tjenesten, for eksempel kostnad fra brannvesenet ved utrykning på falsk alarm.  

Kunden skal umiddelbart varsle Viking Guard om eventuelle feil eller mangler ved avtalte alarmtjenester som skyldes forhold som Viking Guard er ansvarlig for. Viking Guard vil så snart som mulig, etter at de er blitt kjent med feil eller mangel, iverksette tiltak for å rette opp denne. Dersom Viking Guard ikke får slik tilgang vil de ikke lenger være ansvarlig for å rette opp feilen. Hvis Viking Guard ikke kan levere avtalt tjeneste, kan kunden være berettiget til et prisavslag.

Partene kan heve avtalen umiddelbart ved vesentlig mislighold fra den andre parts side. Ved hevning fra Viking Guard sin side stanses levering av tjenestene umiddelbart.  

Lovvalg, tvisteløsning  

Avtalen er underlagt norsk lov. Eventuelle tvister skal først forsøkes løst gjennom forhandlinger og minnelig dialog mellom partene. Dersom partene ikke kommer til enighet, vil tvisten bli avgjort ved ordinære domstoler.

Klage og klagebehandling  

Forbrukere har rett til å klage til Forbrukertilsynet. Kontakt Forbrukertilsynet på følgende adresse: Postboks 2862 Kjørbekk, 3702 Skien, eller besøke deres nettside på www.forbrukertilsynet.no

Kontaktinformasjon:

Viking Guard AS, organisasjonsnummer 932 405 415.

Postadresse: 

Drammensveien 133, 0277 Oslo, Norge.

Postboks 138, 1325 Lysaker.

www.vikingguard.no

Oppdatert: April, 2025