Presse
April 24, 2025

Vannlekkasjer i hytter og hus er blitt et stort samfunnsproblem

Hildur Smaradottir og Anders Skalmerud Sørbo

Skadeomfanget vokser i Norge – koster samfunnet 4-5 milliarder årlig

 

Nordmenn er flinke til å tenke sikkerhet rundt brannvarsling. Men når det kommer til vannskader, går utviklingen i helt feil retning. Hvert år koster vannskader oss et sted mellom fire og fem milliarder kroner. Nå går tre kjente aktører sammen og etablerer VikingGuard – en skadeforebyggende sikkerhetstjeneste som blant annet vil ta opp kampen mot dårlig vannsikring i norske hus og hytter.

 

Bak etableringen står forsikringsselskapet If, redningsselskapet Viking, og teknologiselskapet Onics Norway (tidligere Datek Smart Home).

 

- Faktisk er vann, ifølge Finans Norge sin skadestatistikk, årsaken til nesten halvparten av alle forsikringsutbetalinger til bolig og hytteeiere i Norge. Dette er et voksende problem som koster samfunnet betydelig mer enn hva brannskader utgjør, sier Hildur Smaradottir som er ansatt for å lede oppbyggingen av den nye satsingen.

 

- Skadekostnader forårsaket av vann tilsvarer et beløp mellom 4 til 5 milliarder kroner i året, og de har vokst betydelig de siste ti årene, forteller hun.

 

Smarte sensorer for å forebygge skade

Viking Guard har utviklet en løsning som oppdager lekkasjer eller fukt – med smarte sensorer som varsler boligeierne tidlig og detekterer problemer før de utvikler seg til store skader. Viking Guard vil primært konsentrere seg om forebygging av vannskader, men inkluderer også røykvarsling i tjenesten de nå lanserer.

 

- Når man gjør huset «smartere» med lekkasjesensorer, er det naturlig å også gjøre røykvarsleren smart samtidig. Derfor inkluderer vi oppkopling av seriekoblede røykvarslere med i tilbudet vårt når vi først er i gang, sier Smaradottir.

 

- Med kontinuerlig overvåkning via et servicesenter gir vi trygghet til kundene våre. Og med smarte sensorer som måler temperatur i alle rom de plasseres i, har kundene også kontroll på ferieboligen sin når det gjelder eventuelle frost- og vannskader, sier hun.

 

- Det som er unikt med Viking Guard er at vi hjelper kunden hele veien - fra montering av sensorer til 24/7 bistand ved utløst alarm. Vi sørger for skaderegistrering ved en eventuell skade og oppfølging fra vår partner If forsikring. Med Viking Guard er alt enkelt og praktisk for kunden, sier hun.

 

Unngå «hyttekrise»

- Jeg tror vi vil se en «stille revolusjon» når det gjelder denne type varslingstjenester fremover. Hittil har mange snakket om fremtidens smarthus. Men nå skjer det i praksis – med tjenester som både har stor verdi og som skaper økt sikkerhet, sier Anders Skalmerud Sørbo, styreformann i Viking Guard og Nordisk leder for partnerskap i If.

 

En del av utfordringen med vannskader, er at de kan utvikle seg over tid – når du selv ikke er til stede. Dette er et kjent problem knyttet til ferieboliger, hvor det ofte kan gå lang tid mellom hvert besøk.

 

- Alle som har hatt en vannskade vet hvor krevende det er i etterkant, når ting skal gjenopprettes og utbedres. Tiden det tar og ubeleiligheten det medfører, er ofte den største belastningen for kundene våre. If bistår ved skader, men en krevende situasjon er best å unngå. Håpet er at vi kan bidra til at færre får denne opplevelsen fremover, avslutter Sørbo. 

Les flere artikler